...ja niin mekin. Lauantaisin aamupäivän vakioksi on muodostunut lähteä ajamaan pyörällä isommalla porukalla. Meidän jengissä on noin 5-9 henkilöä päivästä riippuen. Porukalla on mukava ajaa. Madridin liepeiltä löytyy monta hienoa reittiä asfaltilla, hiekkateillä tai vaikkapa poluilla mäkiä ylös ja alas vaativampaankin makuun. Tien päällä on moni muukin. Viime vuosina Madrid on panostanut pyöräteihin ja ne ovat ansaitusti ahkerassa käytössä.

Pyörät autosta purettuna ja koottuna aamulla klo 9:00.

Tänään suuntasimme Colmenar Viejoon, jonne lähtöpaikasta, pohjoisesta Madridista, tuli matkaa 25 km ja toinen mokoma paluuta eli yhteensä 50 km. Alkuosa reittiä on asfaltoitua pyörätietä. Osa siitä kuuluu Madridin ympäri menevään pyöräilyreittiin Anillo verde ciclista Madrid. Siihen voi tutustua lisää täällä: http://www.anilloverdeciclista.es/pageID_6017915.html

Meidän reitti jatkui pohjoiseen kohti Tres Cantos -nimistä kylää. Osan matkasta saattoi taittaa polkua pitkin, sillä reitti menee El Pardon liepeillä. El Pardo on Manzanares-joesta padotun tekoaltaan ja sekä samannimisen kylän ympärille jäävä luonnontilainen, suojeltu alue. Kylässä on yksi kuninkaallisista residensseistä, joka nykyisin toisinaan toimii vierailevien valtionpäämiehien majoituspaikkana.

colmenar%20viejo%20sillalta%20tielle-nor

Meidän jengiä ja vähän muitakin. Tästä eteenpäin polulle.

Polku El Pardon liepeillä.

Tres Cantosin kylän kohdalta käännyimme hiekkatielle ja kohti Colmenar Viejoa. Pyörätietäkin pitkin pääsee, mutta hiekkatie on hauskempi. Colmenar Viejon kylä tunnetaan liikanimellä Portti vuoristoon. Se sijaitsee lähes 900 m korkeudessa, kun lähtöpisteemme Madridissa on noin 660 m korkeudessa. Viimeinen kolmen kilometrin nousu juuri ennen kylää onkin rankka. Ehkä ei niin hirvittävän jyrkkä, mutta pitkä. Kuin muistutuksena vielä ennen viimeistä ponnistusta, viimeistä tiukkaa nousua, juuri ennen kylää, vastaanottaa tulijan hautausmaan portit. Henki on kovilla. Ekalla kerralla ei riittänyt sielun eikä ruumiin voimat tässä kohtaa, vaan oli taivuttava lykkimään pyörää ohi porttien ja yli viimeisen mäennyppylän. Tänään mentiin ohi polkien. Kaikki.

Hiekkatie alkaa. Tauko ja tankkaus mukavasti varjossa, sillä aurinko alkaa jo porottaa. Sitten mäkeä alas ja ylös.

Hautausmaa ohitettu ja mäki ylös poljettu. Elpyminen ja loppujoukon odottelua.

Viimeinen pitkä nousu ennen kylää, hautausmaan ohi vaati oman elpymishetken ja vesivarastojen täydennyksen kylän reunalla kaivolla. Sitten ryhdistäydyimme ja nousimme vielä yhden mäen kylään ja baariin välipalalle.

Tortillaa, paistettuja paprikoita, perunasalaattia ja juomaa maun mukaan: cocacolaa, fantaa, alkoholitonta olutta, aquariusta. Vesi ei nyt riitä.

colmenar%20viejo%20py%C3%B6r%C3%A4t2-nor

Pyörät parkissa baarin seinustalla. Matka jatkuu.

Puolelle tämänpäiväistä porukkaamme oli Colmenar Viejo vain välietappi. He jatkoivat matkaa vielä eteenpäin aina Segoviaan asti. Matkaa heille kertyy kaikkiaan tälle päivälle noin 90 km ja huomiselle ehkä noin 60 km. Viisihenkinen paluuporukkamme kääntyi omille jäljilleen ja lasketteli vinhasti ohi hautausmaan. Matka taittui kohtuullisen rauhallisesti auringon jo porottaessa täydellä teholla. Madridissa olimme jälleen klo 14.

Vasemmalla edessä hautausmaa ja taustalla Madridin profiili. Neljä tornia (yksi toisen takana) erottuvat kauas.